Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową

Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową

Coraz częściej w zaleceniach poradni psychologiczno-pedagogicznych pojawiają się ćwiczenia na rozwinięcie spostrzegawczości wzrokowej. Nie trzeba jednak posiadać opinii z poradni, by wraz z dzieckiem wykonywać ćwiczenia warunkujące powodzenie w zakresie czytania i pisania.
Kilka symptomów może wskazywać na trudności w obszarze percepcji wzrokowej:
– dziecko z trudem zapamiętuje kształty liter i cyfr,
– niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami,
– nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegóły,
– trudności dotyczą odtwarzania szlaczków i figur geometrycznych.
Nasuwa się więc pytanie o prawidłowe usprawnianie tej funkcji wzrokowej. Otóż istnieje szereg ćwiczeń, które można wykonywać w domu, jak i w szkole. Na pewno wielu rodziców czy nauczycieli posługuje się tymi ćwiczeniami na co dzień, nie będąc w pełni świadomym, jak wiele obszarów one rozwijają.

Oto kilka przykładów ćwiczeń:
– Szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami
– Zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
– Układanie obrazka z pociętych części.
– Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych.
– Segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt.
– Układanie historyjek obrazkowych. Opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń.
– Lepienie z plasteliny lub formowanie z drutu liter.
– Wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą (np. odczytanie wyrazów posiadających literę „k”.
– Uzupełnianie brakujących liter w wyrazach.
– Domina obrazkowe – szukanie pary takich samych obrazków.
– Domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab.
– Kalkowanie.
Powyższe ćwiczenia mogą być formą zabawy z dzieckiem. Ważna jest systematyczność, ale jednocześnie nie przemęczanie dzieci. Ćwiczenia chętnie wykonywane przynoszą więcej pożytku niż długie ślęczenie nad książką.